Jumlah Paparan Halaman

Selasa, 10 Januari 2012

keunikan pasar malam taman selasih 09000 kulim kedah


       pasar malam taman selasih merupakan pasar malam yang unik di kulim hal ini kerana pasar malam taman selasih terletak di taman semarak.
       pasar malam taman selasih yang terletak di taman semarak mendapat nama pasar malam taman selasih kerana dahulunya pasar malam tersebut terletak di taman selasih lalu dipindahkan ke taman semarak.walaubagaimanapun saya sendiripun tidak tahu mengapa lokasinya dipindahkan.
      jika anda ke taman pada bila-bila waktu dan melalui jalan selasih 1 anda akan dapat melihat di sebelah kiri anda terdapat gerai-gerai jualan yang masih ada sehingga kini.gerai-gerai ini merupakan tinggalan gerai yang pernah beroperasi di pasar malam taamn selasih ketika di lokasi lama.


keunikan ini tidak diketahui oleh banyak orang.

di lokasi pasar malam ini juga terletaknya minat taman selasih @ taman semarak,KFC yang dikenali sebagai kfc taman selasih oleh penduduk taman berdekatan,fish mart kulim,kedai buku gemilang dan kedai telekomunikasi speedy.

pasar malam ini beroperasi 2 kali seminggu iaitu hari jumaat dan hari selasa.jika anda dari pekan kulim untuk pergi ke pasar malam ini,anda hanya perlu mengikuti jalan putra atau dikenali sebagai jalan pondok labu oleh penduduk tempatan sehingga sampai di lampu isyarat simpang 4 taman selasih.

di situ anda sudah boleh melihat banyak kerendaan yang sedang parking di bahu jalan,seperti jalan perdadangan dan jalan selasih 1.anda boleh memilih untuk meletak kerendaan di jalan perdadangan yang terletak di sebelah kanan lampu isyarat atau terus untuk meletakan kerendaan di jalan selasih 1.

jika anda tidak dapat mencari lokasi tersebut,anda boleh bertanya kepada orang-orang disekitar kulim.hal ini kerana taman selasih merupakan sebuah taman perumahan yang terbesar di daerah kulim dan taman juga mempunyai banyak kemudahan awannya yang tersendiri yang menyebabkan ramai orang luar datang untuk mengunakan perkhidmatan yang di sediakan oleh kerajaan di taman ini.

antara kemudahan tersebut ialah masjid,taman permainan,klinik kesihatan,pondok polis,sekolah(menengah & rendah),stesen minyak petrolnas,tadika,taski,klinik swasta dan pusat komersialnya yang tersendiri.jumlah rumah di taman perumahan ini mencecah 6000buah rumah ke atas.dahulunya taman ini mepunyai pasar iaitu di lokasi lama pasar malam taman selasih tetapi pasar ini tidak lagi beroperasi dan dirobohkan pemaju untuk membina deretan kedai.

taman ini dibuka dan didiami pada sekitar tahun 1988 dikelilingi ladang getah dan hanya mempunyai 1 jalan untuk penduduknya keluar masuk.jalan tersebut dapat dilihat sehingga kini jalan ini bermula dari jalan selasih 1 sehingga terus ke pekan kulim yang melalui jalan putra (jalan pondok labu).

 tetapi sekarang jika anda ke taman selasih anda tidak lagi akan melihat ladang getah di sekelilingnya dan anda juga boleh memilih jalan yang anda suka untuk pergi ke taman selasih dari pekan kulim.jika anda ke taman selasih juga anda boleh membeli-belah di  pasaraya besar giant yang baru di buka pada tahun 2010 yang lokasinya tidak jauh dari taman selasih,pasaraya ini terletak dalam pusat membeli-belah kulim landmark central.selain pasaraya giant anda juga boleh ke pasaraya besar tesco yang juga baru di buka pada tahun 2011 dan tidak jauh dari taman selasih lokasinya terletak di taman lembah impiana.

jika anda ke tesco anda juga boleh menjamu selera makanan barat dengan harga berpatutan di jom pizza yang lokasinya terletak di taman kempas berhadapan tesco.waktu urus niaga bermula 3ptg-11mlm.jika anda tidak mahu membeli di restoren anda boleh membeli di gerai jom pizza di tapak pasar mlm taman selasih(hanya bungkus jika di tapak pasar malam kecuali restoren).waktu perniagaan di gerai labih awal berbanding restoren,setiap hari.anda juga boleh menjadi rakan kongsi bersama syarikat jom pizza dengan berjumpa dengan pemilik syarikat.jom pizza menawarkan makanan seperti burger,pizza,aisblanded,spegeti dan lain-lain lagi.untuk maklumat langut anda boleh ke face book jom pizza atau terus ke restoren di taman kempas berhadapan tesco kulim.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan